TwitThis

Ja, juffen slaan autistische kinderen

Ouders en leerkrachten veranderen door de omgang met autisten.

Dat is niet verwonderlijk, omdat het belangrij is rekening te houden met de mogelijkheden en onmogelijkheden van het autistische kind.

Wat ik zelf geleerd heb van de omgang met mijn autistische kinderen is het onderzoeken van mijn eigen motieven, voordat ik een autistisch kind vraag te doen wat ik wil.

Wat wil ik bereiken?
Is het werkelijk nuttig?
Nuttig, waarvoor, voor wie?

Hoe wil ik mijn doel bereiken?
Zijn er makkelijkere manieren om hetzelfde te bereiken?

Begrijpt mijn autistische kind wat het moet doen?
Zie hij of zij het nut ervan in?

etc etc.

Ik heb heel wat geleerd: geduld, zelfreflectie, begrip, het onderzoeken van de redenen van wat ik wil en waarom ik bepaalde dingen verwacht, en het doorzien van de motieven van anderen.
Ik heb zoveel geleerd over mijn kind en autisme.

Elk kind kan gezien worden als een last of als een bron van verandering en inspiratie.

Je zou een dergelijk inzicht ook verwachten van alle leerkrachten.

Maar ik ben gedurende de jaren dat mijn kinderen de basisschool en het voortgezet onderwijs bezochten figuren tegengekomen die hun diploma, wat mij betreft, direct hadden mogen inleveren.

Het is onbegrijpelijk hoe sommige leekrachten omgingen met mijn autistische kinderen.
Wat we allemaal meegmeaakt hebben!

Mijn kinderen zijn geneerd, publiekelijk uitgescholden, vernederd, geslagen en gepest door leerkrachten.

Ik kan niet te vaak zeggen dat onderwijzen is niet het gieten van kennis in of over een kind, of dat het gaat om het kind te gebruiken om het eigen ego op te krikken.

Wij, volwassenen, hebben een diepgaande verantwoordelijkheid voor elk kind. Zoals Maria Montessori zei: Het kind dient het centrum te zijn, het moet zichzelf ontwikkelen en wij zijn er om de juiste omstandigheden en omgeving te creeeren.

Het is moeilijk fouten te erkennen, en mijn ervaring is dat scholen keigoed zijn in het beschermen van het eigen personeel.
Mijn ervaring is ook dat er mensen zijn die niet geloven dat docenten gigantisch uit hun dak gaan ten koste van een gehandicapt kind.

Hieronder staat een voorbeeld.

The jongen is een niet-pratende autistische jongen op Pittsburgh Public School.
De vrouw is zijn juf.

De klassehulp had de tegenwoordigheid van geest om met de telefoon de situatie op te nemen.




Je kunt hier of hieronder reageren.

0 reacties: